David Merz - stavitel XXL lodí

Dovolte nám představit talentovaného modeláře Davida Merze, se kterým se nám nedávno povedlo navázat spolupráci. Ten se při navrhování svých lodí nedrží při zemi a modely dělá nejčastěji v XXL rozměrech.






Mezi svými kamarády modeláři kamionů a jejich modely o délce 90 centimetrů vyvolávají jeho XXL díla obdiv. David Merz v ruce třímá ovladač ke své 4 metry dlouhé a téměř 100 kg těžké replice trajektu Euregia, který těchto kamionů naloží na svou palubu hned několik. Na obličeji má zasněný výraz, který prozrazuje, že si tento 41 letý bývalý automechanik plní své dětské sny. Euregia je přesný model trajektu, který se pravidelně plaví kolem Bodamského jezera, v měřítku 1:16.

Na detailech záleží

Tento modelář ze švýcarského městečka Buchs nechce ostatní svými modely zastínit, právě naopak. Na palubě svého trajektu dává prostor ostatním modelářům, aby zde své vymazlené modely vystavili na odiv zvědavým divákům. A že se jich na Davidovy předváděcí akce sjede vždy spousta. David je perfekcionista, nenechává nic náhodě a i nakládání vozů má propracované do detailu. Kamiony a jiné vozy na palubu jeho lodě najíždějí přes realistické molo v přesném měřítku.

David_Merz_XXL_Boat_Modeller_MGM_COMPRO (1)

Vyučený automechanik s vášní pro lodě

David je vyučený automechanik a dlouho se věnoval renovaci veteránů. Sám vlastní legendární Ford Gran Torino z roku 1972, který si vlastnoručně vypiplal. V roce 2008 začal stavět modely lodí. Vyhledává na internetu jejich fotky, ze kterých pouze za pomoci tužky a papíru vytváří propracované plány. David nevyužívá k výrobě svých modelů počítač, CNC stroje ani 3D tiskárnu. Vše dělá ručně, a jak sám říká, je to pro něj velmi důležitá část procesu.

První Davidův model - 2,7 metru dlouhá jachta

Měsíce pracoval na svém prvním modelu – motorové jachtě, Dragon Douglas PJ 135 dlouhé 2,7 metru a téměř 40 kg těžké. David vše dělá nejen ručně, ale také zásadně sám. Ve své dílně zpracovává plast, kov i dřevo, a když bylo potřeba, naučil se šít a čalounit sedadla. Jeho mottem je: „nic není nemožné“, co neumí, to se naučí. Je to workoholik, pro kterého je práce terapií. „Pomáhá mi to vypnout a nemyslet na každodenní starosti“ říká David. Jeho hobby je samozřejmě velmi nákladné. Pro Davida je totiž velmi důležitá kvalita a proto, když nemohl sehnat originální pochromované díly tak si nechal nákladně pochromovat své. Jedná se nejen o finančně, ale i časově náročný koníček. Odhaduje, že na lodi Dragon strávil více než 800 hodin před tím, než poprvé rozčeřila hladinu. Jízda po hladině ale není Davidovým cílem, jeho vášní je samotná stavba lodí – proto má ještě před dokončením každého modelu připravený další návrh, do kterého se ihned po dokončení pustí.

David_Merz_XXL_Boat_Modeller_MGM_COMPRO (1)

Velké plány do budoucna

Se svým 11-ti letým synem cíl – postavit loď, která za sebou utáhne lyžaře na vodních lyžích. V měřítku 1:4 bude tato loď měřit asi 180 cm. Jeho modely, ale nejsou žádné hračky. Dřevěný člun Meriva má v útrobách schovaných 16 koňských sil, které ji dávají větší výkon než má například Vespa. Na jezeře se s ní prohání rychlostí až 55 km/h.

David je členem představenstva Model Boat Clubu Rheintal. Malé lodě jeho kolegů jej také fascinují, ale zkrátka ho víc baví modely v měřítku XXL, kde si může vyhrát s detaily. Jeho snem je stát se stavitelem opravdových lodí, nebo nezávislým modelářem, který bude vyrábět modely na zakázku lidem, kteří si to můžou dovolit.

David v současné době pracuje na modelu lodi vybaveným regulátory společnosti MGM COMPRO. Jak stavba probíhá a o jaký model se jedná vás budeme informovat v dalším článku, David si naši pozornost určitě zaslouží.

David_Merz_XXL_Boat_Modeller_MGM_COMPRO (5)